maandag 14 mei 2012

Continuing Education op Pro Level

Als duikinstructeur lig je natuurlijk het liefst in het water en leer je mensen hoe ze kunnen genieten van het onderwater leven. Misschien kun je zelf nog herinneren hoe jouw eerste duik was? Veel mensen worden direct gebeten door het duikvirus en volgen een open water cursus. De mensen die niet alleen gebeten zijn, maar ook echt geïnfecteerd, zetten hun opleiding voort. Door het volgen van een PADI advanced cursus of PADI specialties gaat er een hele nieuwe duikwereld voor ze open. Dit geldt natuurlijk ook voor PADI Instructeurs!

De meest genoemde reden die ik hoor als ik mijn MSDT’s in opleiding vraag waarom ze hun opleiding voortzetten, is dat ze op die manier meer cursussen kunnen geven en breder inzetbaar zijn. Stel, je bent zelf eigenaar van een duikschool en je kunt 1 persoon in dienst nemen. Kies je dan voor de verse OWSI die net klaar is met zijn IE of kies je voor de Master Scuba Diver Trainer, die naast de gewone cursussen ook bijvoorbeeld Nitrox, Diep en Nacht specialties mag geven? Ook heeft hij of zij al 25 mensen opgeleid en beschikt dus over ervaring uit “het echte leven” in plaats van alleen uit de IDC. Op een aantal plaatsen in de wereld is het ook zo dat je salaris afhangt van het aantal specialties dat je mag geven en het aantal talen dat je spreekt.

Een tweede reden die ik vaak hoor is dat ze op die manier de specialties kunnen geven die ze zelf ook erg gaaf vinden. Ik heb zelf een zwak voor wrakduiken en grote vis. Dus als ik in Ibiza of Frankrijk een wrakspecialty kan geven vind ik dat super, de cursisten hangen aan je lippen en willen alles weten. Niet alleen de skills die ze in de cursus moeten doen, maar ook wat achtergrondinfo over het wrak, veiligheidsprocedures en handige tips en trucs vertel ik ze dan. Mijn enthousiasme steekt hen aan en we hebben samen een paar super duiken.

Een reden die ik eigenlijk nooit hoor, maar die in mijn ogen erg belangrijk is, is dat je op die manier de PADI Master Scuba Diver Challenge helemaal zelf kan geven. Niks is natuurlijk leuker dan een cursist van zero to hero te begeleiden in de uitdaging op weg naar het hoogste recreatieve brevet van PADI. Zo heb ik 2 jaar geleden een 3 tal instructeurs mogen opleiden die 8 jaar eerder bij mij in het Sealteam zijn begonnen. Noem dat maar eens klantenbinding!

Hoe doe je dat dan Specialty Instructor worden? Dit kan op verschillende manieren. De eerste manier is bij PADI een directe aanvraag voor de specialty in te dienen. Om dit te kunnen doen moet je al 25 mensen gebrevetteerd hebben en zelf minimaal 20 duiken in de specialty gelogd hebben.

Een betere en snellere manier is om bij een PADI Course Director een Specialty Instructor training te volgen. Naast het demonstreren dat je zelf ook werkelijk over de skills beschikt die nodig zijn om de specialty te geven, is er aandacht voor de standaards die bij de specialty horen, geef je een les over een onderwerp uit de specialty en krijg je tips en trucs uit de praktijk van je Course Director. Je hoeft ook nog geen 25 mensen gebrevetteerd te hebben en je hoeft maar 10 duiken in de specialty gelogd te hebben. Op deze manier kun je dus al direct les gaan geven in jouw favoriete specialty.
Ik hoor jullie als rechtgeaarde Nederlander al denken, ja maar die training kost natuurlijk weer knaken. Ja, dat klopt, maar PADI sponsort mee. Als je namelijk de training bij een Course Director volgt, is de aanvraag fee die je aan PADI moet betalen nog maar de helft!

Eerst volgende MSDT: Nederland 6,7 en 8 juli in Zeeland, eind juli in Zuid-Frankrijk
Blijf deze blog volgen voor informatie per specialty!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten